torsdag 24 januari 2013

Har ni tagit beslut om donation eller inte?

Sitter med ett viktigt papper framför mig som jag fick igår en bekräftelse från socialstyrelsen på min (förnyade) anmälan till donationsregistret där står det att "Jag donerar mina organ och vävnader efter min död för transplanationer och annat medicinskt ändamål" det kan ju tyckas drastiskt och att jag tänker dö nu! Icke sa Nicke! Men om det sker så finns min egen fria vilja angiven så ingen behöver ta beslut i mitt namn! Naturligtvis delar jag med mig av detta till anhöriga! Viktigt kan jag tycka och NATURLIGTVIS kan man ju välja att inte vilja donera alls ALLA har ju rätt till detta beslut också huvudsaken är ju att ALLA berörda vet vilket beslut du/ni har tagit För övrigt ha en bradag även om detta kanske var ett felaktigt sätt att väcka er genom att påminna om vår förgänglighet??

5 kommentarer:

  1. Nej, Kurt - det var inte fel dag idag. Jag skulle vilja säga tvärtom.
    Och beslut tog jag redan 1990. Och det var ett klart JA. Jag har dessutom en dotter som fått en Gåva 1992.
    Jag tycker man kan prata både detta och Vita Arkivet. Viktiga saker.
    Men ha en bra torsdag iaf, och det tänker jag ha med. Kram.

    SvaraRadera
  2. Bra Gerd vi vet ju att om man inte förberder sig så kan ju efterlevande få ångest eller svåra beslut i onödan!

    SvaraRadera

  3. Jag lämnar ifånn mig varenda del som kan återanvändas... Hjärtat är friskt och kärleksfullt så det kommer nog gott till pass.... Hi hi hi.... Lite skoj bland allvaret!

    SvaraRadera
  4. Kaisa det låter ju bra och att dela med sig av ett gott hjärta är ju gulligt

    SvaraRadera
  5. Självklart har jag fyllt i donationskortet! Alla som vill kunna ta emot ska också vara beredda att lämna. Tycker jag alltså...

    SvaraRadera